-65%
Zeer oude ghurra, karnstokhouder, Nepal, 1850-1900
OverzichtZeer oude ghurra, karnstokhouder uit Nepal
Ik ben lyrisch over dit onderwerp en kom meteen tot de kern. Een gebruiksvoorwerp dat al tientallen jaren wordt gebruikt maar nu pronkt als kunstobject! Minimalistischer en tegelijkertijd met een geweldige uitstraling vind je ze niet!
Duidelijk gemaakt voor alledaags gebruik en niet speciaal voor een ceremoniële setting of geassocieerd met een tempel. De vorm is strak, maar het is ook leuk om te zien dat hout wat op dat moment voorhanden was, wordt gebruikt in dit soort objecten, maar ook in bijvoorbeeld beelden en maskers. Het lange gedeelte is licht gebogen en volgt daardoor de vorm van het hout. Sporen van gebruik en leeftijd zijn duidelijk zichtbaar. Ook het touw aan de bovenkant laat duidelijk de leeftijd zien en is intensief gebruikt. Dat geeft zeker een extra dimensie aan deze prachtige ghurra.
Ik heb er een op maat gemaakte standaard voor laten maken die je niet ziet als het object er goed op staat!
Lengte: 28,5 cm, alleen het houten gedeelte. Inclusief standaard en touw ca. 35 cm
Gewicht: 268 gram
Herkomst: West-Nepal
Datering: 1850-1900
Herkomst: Ter plaatse verkregen uit mijn eigen netwerk
Hieronder wat meer info over ghurra's.
Eeuwenlang gebruikten de Nepalese bergbewoners de ghurra (karnstokhouder) als hulpmiddel om melk tot (geklaarde) boter te karnen. Dit ritueel is gebaseerd op de eeuwenoude hindoeïstische mythe, de Samudra Manthana: het karnen van de oeroceaan door goden en demonen. Deze mythe vertelt niet alleen het scheppingsverhaal, maar verbeeldt ook de strijd tussen goed en kwaad. Door het gebruik van de ghurra wordt de daad van het karnen overstegen tot een heilige gebeurtenis; de rituele bevestiging van de Samudra Manthana. Het karnproces is voor Nepalezen 'darshan', een heilige tijd van de dag om door hun goden gezegend te worden. De versieringen op de ghurra’s verwijzen naar de goden van het hindoeïstische pantheon en zijn als het ware de verbindende tekens naar het ongrijpbare mysterie van het universum. Ghurra's zijn dus een uitdrukking van een transcendente realiteit, verborgen onder de sluier van de waarneembare realiteit.
Ghurra's hebben aan de onderkant een ronde vorm die de zonneschijf (chakra) vertegenwoordigt, symbool van Vishnu, de beschermgod van het land en de bevolking van Nepal. De zonneschijf vertegenwoordigt de wonderbaarlijke kracht van de universele ziel, die in alle sferen van het universum schept, in stand houdt en vernietigt. Op de zonneschijf bevindt zich een meestal verticale uitbreiding in de vorm van een lingam, symbool van Shiva (de god van vernietiging en herschepping). Dit deel is opgebouwd uit symmetrische figuren met symbolische elementen. Geen enkel detail in de voorstelling is een persoonlijke uitvinding, alles heeft een rituele betekenis.
Voor informatie over de ghurra's is gebruik gemaakt van de in 2004 verschenen tentoonstellingscatalogus: Ghurra's, goden uit de Himalaya - Nepalese volkskunst. Compositie en redactie Annemarie De Gendt en Paul De Smedt.